Sunday, August 29, 2010

AL-FATIHAH ISA BAKAR

pemain yang boleh dianggap hebat di zaman 70an terutamanya... saya tidak lah berapa kenal dengan lagenda ini kerana pemain ini agak kurang popularitinya walaupun nama dia juga sering disebut2 pemain seangkatan dengannya.

cerita mengenai lagenda ini boleh di baca sini

Allahyarham isa bakar, menghembuskan nafas terakhir apabila mengalami batuk berdarah yang teruk.

pernah dulu saya membuat cerita mengenai pemain-pemain lagenda negara tetapi percubaan saya untuk menjejak pemain ini tidak berjaya walaupun saya sudah sampai ke pulau pinang akibat tiada nombor hubungan dan kekangan masa.

saya hanya berjaya menjejak mohd bakar dan shukor salleh yang sedia dikenali kerana masih bergiat aktif dalam bolasepak manakala v.krishnasamy pula saya perolehi menerusi bantuan yakeb dan beberapa pemain lagenda lain.

Al-fatihah untuk Allahyarham dan takziah buat keluarganya atas pemergian pemain hebat ini.

nota mudah dari saya: "kepada mereka-mereka yang berkaitan".... sentiasalah mengambil tahu hal-hal pemain yang pernah berjasa kepada negara kita satu ketika dahulu walau sebesar kuman jasa mereka kerana mereka lah yang telah mencipta kebangkitan bolasepak buat malaysia.

kerana ada diantara mereka kini terbiar tanpa kebajikan walau pernah satu ketika dahulu menggamatkan stadium dengan kejayaan demi kejayaan sehingga dikenali pada eranya...

tidak salah kalau kita sendiri pergi menghadap mereka ini walaupun mereka bukanlah datuk atau ahli yang berhormat. kerana dengan keadaan kesihatan yang semakin tidak mengizinkan di tambah dengan keadaan kehidupan yang tidak semewah mana, menghadkan pergerakan mereka untuk ke sesuatu tempat atau majlis.

mereka pernah mengeluh ... tetapi siapa yang mendengar... x kan nak jadi sepeti pepatah 'harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama'? kalau boleh biarlah sebelum mati nama mereka sentiasa meniti di bibir rakyat malaysia... anggaplah mereka ini sebahagian dari maksud merdeka kepada malaysia.

kenapa???? KERANA MEREKA SEMUA ADALAH 'LAGENDA' NEGARA... jika kita faham apa maksud LAGENDA dengan sebenar-benarnya, maka kita akan sepenuhnya menghargai mereka...

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..