Thursday, June 23, 2016

RINJANI - SEBUAH CATATAN DARI PERJALANAN YANG LENGKAP, PART 5 - SUMMIT ATTACK

Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena bila break lama sangat walhal aku kene teruskan penulisan. tapi sebab banyak sgt tanggungjawab, cerita rinjani jadi delay.. ok tak pe kita sambung..

khemah kami di plawangan sembalun - waktu malam

18 Mei - bersambung dari cerita sebelum ni, awal pagi ni lah masanya menguji bagaimana harus kami sampai ke puncak. selesai semuanya bangun, makan, siap, dan kira-kira jam 2 pagi kami gerak untuk ke puncak. sasarannya = 5 jam, tanpa aku sendiri mengetahui apa yang menanti dihadapanku.

permulaan mendaki, nampak macam mudah. mendaki macam biasa, memanjat batu, tanah-tanah bukit, sambil diarah oleh zainal supaya tidak memijak pasir untuk elak dari penat. waktu permulaan biasa, kami brempat bersama, sambil junaidi mula mengeluh penat, berada di belakang sekali. aku? waktu mula ni semangat lain macam skit. mungkin sebab matlamat ke puncak tu.

di awal-awal pendakian

Memasuki suku perjalanan lebih kurang, md dan eddy mula mempercepat langkah, aku dan rd masih di belakang. rasa penat tu dah mula menghantui. cara nak tahu senang je.. apabila aku kerap bertanya kepada zainal check point tertentu yang diberitahu. contoh, first corner dari bawah. maksudnya untuk sampai ke bibir gunung berapi tu, dimana  dari situ kita akan melalui atas tebing gaung atau bibir kawah rinjani. kira-kira hampir dua jam, kami sampai diatas di tempat yang dimaksudkan tadi...

berehat seketika, tinggal aku dan junaidi. eddy dan md dah maju ke depan. slowly kami sambung. tapi tak berapa lama, aku terasa macam sudah semakin ketinggalan, junaidi sudah mara ke depan, yang belakang sudah ramai yang mengatasi aku. then baru aku perasan, tempo aku sudah semakin perlahan, semakin penat. tambahan dengan sejuk di atas tu. tau je lah aku ni bila sejuk dah terasa sampai ke dalam tubuh, enjin jadi sebu. kejap berenti kejap berenti..

junaidi hampir nak tiba

dari separuh perjalanan, sayup nampak cahaya-cahaya lapu yang banyak sudah berhenti. tiada pergerakan. aku yakin situlah puncak. dari tempat aku tu, nampak macam tak jauh. tetapi ternyata meleset, apabila pendakian itu harus diteruskan lagi. apatah lagi bila memasuki perjalanan yang memerlukan pendakian di pasir-pasir dan batu-batu gunung berapi ni. dua kali kau melangkah, selangkah kau akan ke belakang balik. sudah la dua langkah tu tak berapa besar langkah. macam selangkah je sebab mendaki berhati-hati dan step yang betul. kalau tidak dia akan melurut kembali ke bawah selangkah. aku semakin penat. aku tak tahu dah berapa banyak aku pit stop sepanjang jalan. yang aku tahu, memang penat. tampahan apabila memasuki 2 simpang terakhir, rasa macam mencanak naik. dengan batu-batu pasir, dengan penat.

ni last sebelum sampai puncak.. mencanak naik..

aku perasan, ada macam last corner, sebelum straight ke atas sampai kaki puncak, kat situ aku dah flat habis. last-last aku cakap kat zainal, aku nak tido dan rehat. nasib baik zainal ok. aku just baring tepi laluan tu tanpa aku sedar tepi aku gaung. tau je la dah penat. waktu tu matahari pun sedang enak menaik. kira dalam sejuk, dapat pulak tembakan cahaya pagi yang panas, memang sedap la beb..

waktu tu pun aku hampir putus asa sebenarnya. aku nyaris nak cakap kat zainal yang aku give up, dan suruh dia ke atas je bgtau yang lain. tapi disebabkan ini bukan kinabalu, yang ada masa-masa tertentu, selain tempat aku tido tu last corner, kira sikit je lagi (walaupun jauh juga), jadi aku batalkan hasrat aku untuk retire awal. jadi selepas kira-kira 15 - 20 minit gitu, aku bangun dan teruskan pendakian. tu kalau aku layan tido tu mau tengahari baru terjaga.  aku tak tahu berapa lama aku ambik masa untuk mendaki last corner tu. tapi rasa lebih 30 minit gak. dan alhamdulillah... aku sampai di puncak, dalam 7 jam. kalau aku x silap dalam jam 9 lebih gitu. sebenarnya ada sisi lain yang terjadi waktu di puncak tu. tapi yg tu aku dgn zainal je la tau. kekeke..

puncak rinjani, 3726 mdpl. kalau perasan bawah tu tasik anak rinjani atau segara anak. di situ ada satu gunung berapi aktif. org kampung panggil gunung anak rinjani. tapi gelarannya gunung barujari

waktu di puncak tu aku tak tau nak kata apa, terlalu kelu nak berkata.. dalam gembira ada terharu. bila kategori pancit mcm aku berjaya sampai ke atas di ketinggian 3,726 meter dari aras laut tu. tinggi tu beb. kau bayang la nak menyampai tu camna. ini scene automatik ------>> tak semena-mena aku sebak.. bergenang air mata.. rasa macam aku baru melepasi satu babak getir yang sangat getir mcm perang pun ada atau seolah-olah terselamat dari sesuatu yang besar. rasa gembira yang sgt... aku bersujud tanda syukur kepada Allah.. kerana memberi ku kekuatan untuk melihat kebesaranNya.. baru aku perasan, dalam beratus yang naik, dan aku antara yang terawal mula, tetapi kesudahannya aku 3 yang terakhir sampai puncak. betapa lamanya masa...

sampai aku dah terlupa nak bermewah-mewah gambar lepas tu.. sebab terlalu kelu.. sikit je la gambar dapat aku ambik.. yang tiga lagi tu memang bermewah ambik gambar dgn video. sbb dah sampai awal sejam lebih dari aku. dah rilek banyak. cumanya aku amat berterima kasih dgn diorg. sebab sanggup menanti aku tiba ke puncak. bak kata org biar sama2 dapat grouping shot. walaupun masa aku dipuncak tak lama, sebab diorg dah tunggu aku lama. tapi bagi aku dah sampai pun dah memadai.

kami mengambil sedikit sarapan roti yang dibekalkan di atas. dan kira-kira jam 10 pagi, sambung turun balik. namun mungkintak seperti mendaki, menurun lebih laju, cuma peha betis tu kene tahan lenguh la sbb nak menahan downhill ni.. kami perlu cepat sampai ke bawah di plawangan sembalum semula. kerana walaupun kemuncaknya ialah puncak rinjani, tetapi routenya tidak berakhir di situ. inilah yang aku kata catatan perjalanan yang lengkap, kerana kami perlu melengkapi perjalanan di seluruh kawasan rinjani ni. bak kata orang full package la...

antara route ke puncak.. 98 persen batu-batu pasir

sayup kelihatan plawangan sembalun. khemah pun nampak kecik

waktu turun.. kira tinggal x sampai 10 orang tmasuk aku. matahari pun dah tegak. lebih panas dari sejuk. walaupun menurun, aku masih slow. nak jaga kaki bang. sebab tak habis lagi. ok.. kira-kira 3 jam setengah, aku sampai ke plawangan sembalun. junaidi, md, rd 30 minit sampai lebih awal.

haaaa.. di sinilah perasaan itu berbelah bagi.. sebab semuanya dah penat, waktu pun dah masuk petang. makan pun belum, rehat pun tak habis. so, sambil-sambil tu kai bermusyawarah... adakah perlu semalam lagi di plawangan dan kembali ke desa sembalun esoknya? atau terus ke target kami seterusnya, iaitu tasik anak rinjani atau segara anak. so mengambil kata sepakat bahawa trip ni mungkin sekali sahaja, maka dalam penat tu kami bulat berkata untuk teruskan perjalanan, walaupun zainal dah kata, route lepas ni memang teruk... apa nak buat dah semangat...

sebaik makan tengahari, dapat lepaskan penat skit, barang pun dah kemas, kami pun x mau tunggu gelap sebab bahaya selain perlu sampai sebelum gelap, maka jam 3 petang gitu kai gerak ke segara anak. bermakna hari 18 mei ni kami non stop mendaki... peerrgghhh....