Saturday, June 25, 2016

RINJANI - SEBUAH CATATAN DARI PERJALANAN YANG LENGKAP, PART 6 - MENYAMBUNG KUDRAT

Ini la yang dikatakan apabila dah naik syeh... penat pun boleh hilang dibuatnya... semuanya demi mencapai matlamat untuk menyudahkan segala halangan yang ada.

sebelum downhill, sempat posing kat plawangan sembalun

antara route ke segara anak.. petang-petang kabus byk

dari Part 5, sebenarnya kami dalam kategori berbelah bagi, sama ada nak teruskan ke tempat tujuan berikutnya, atau menamatkan sahaja misi. kerana matlamat asal kami iaitu ke puncak rinjani telah pun tercapai.. dan di kabarkan check point berikutnya amat getir... bukan sahaja kene turun nun jauh di bawah sana, tetapi kemudiannya perlu mendaki bagai nak gila bagi melengkapkan keseluruhan misi.

Tapi oleh kerana seperti yang kami bincang awal, bahawa ini mungkin pendakian tunggal ke rinjani, maka kami tetapkan semangat untuk meneruskan misi berikutnya = SEGARA ANAK.

sebelum korang teruskan membaca, aku mohon maaf. gambar ke segara anak sangat sikit. ni je yg ada dari empat-empat kamera. mungkin sebab penat yang sangat dan malas nak fikir banyak. semua nak cepat sampai tasik je...

Segara anak atau tasik anak, itu lah maksudnya.. segara = tasik. dan memang pun di bawah sana tasik yang besar. terjadi hasil dari kawah rinjani beribu tahun dahulu. jam 3 selepas dapat berehat sedikit, makan dan mengemas pakaian, kami meneruskan misi ke segara anak. lebih banyak downhill. tapi down hill sangat curam, terutama di awal - awal penurunan. kerana ia melibatkan penurunan dari batu-batu. permukaan tak rata, dan merbahaya. kami turun berhati-hati. aku kira kalau dari plawangan sembalun ke bawah tasik ada lebih 50 tingkat rasanya. kami perlu turun perlahan, kerana laluannya adalah di lereng bukit / gunung. sedikit kesilapan, alamatnya jatuh ke bawah.

laluan ke segara anak

selepas habis getir turun permukaan batu-batu, laluan agak landai. sambil mendaki dan menuruni bukit-bukit. senang kata macam merentas desa lah. aku macam biasa sebagai sweeper.. belakang skali, sambil ditemani oleh Zainal.

target dalam 3 jam, tetapi aku lewat sedikit, mungkin lewat 15 - 30 minit. dalam jam 6 lebih baru aku sampai. lagi 3 dah sampai awal. waktu aku sampai tu permulaan malam. sampai-sampainya tanpa membuang masa kami menyusun jadual yang dirancang lebih awal, iaitu ke kolam air panas / hot spring. sebab nak tengok tasik pun dah gelap. lagipun awal-awal pagi esok kami dah kene keluar ke misi lain.

untuk ke kolam air panas lain macam route dia. dalam keadaan gelap lagi tu. hanya bertemankan lampu suluh. kerana kolamnya di bawah bukit. dari tapak khemah kami di tepi tasik, melalui denai dan semak, dan kemudian menuruni bukit yang curam. waktu tu aku pun agak kaget. sebab ingatkan laluan biasa. dah le pakai selipar, sluar pendek. susah juga nak turun ke bawah kawasan kolam. kalau siang bole la nampak keluasan dsbnya. tapi bila malam, harap dengar air je la. tapi aku percaya, kolam air panas dia besar. dan istimewanya air panas keluar ikut celah batu. org2 rinjani buat beberapa paip bagi saluran yg lebih sempurna. ada beberapa kolam disitu, ikut tahap kepanasan. air panas ni mungkin dari kesan larva / gunung berapa di sana.

actually aku berkobar-kobar ke kolam air panas sbb nak mandi je, almaklumlah 2 / 3 hari x mandi. tapi bila dah masuk air panas rasa macam kurang puas mandi. mungkin sebab air panas, bukan air gunung. rasa dia pun lain. so ala-ala berendam je la. kira-kira 30 minit, kami pulang. tak pelah. sekadar melengkapi pakej rinjani kami. walaupun tak nampak apa kat kolam air panas. sekadar nampak cahaya-cahaya lampu suluh je.

tiba kembali di khemah, rasa tak de apa la aktiviti nak dibuat. sekadar makan, rehat, tidur. melepaskan penat mendaki puncak rinjani sebelah paginya. sambil-sambil aku dapat la rasa urut dari porter kumpulan sebelah. sekadar merenggangkan urat dan otot kembali. kami pun tidur awal malam tu, sebab esoknya cabaran akhir, yang lagi getir... iaitu untuk keluar dari pergunungan itu, dan keluar cuma penamat kami di satu lagi desa atau kampung yang dipanggil Senaru.

tempoh perjalanan? ikut kata zainal = 8 atau 9 JAM... perrghhh... mula berfikir macam-macam...